پیچ و مهره های ساختمان سازی

  • خانه
  • /
  • پیچ و مهره های ساختمان سازی

تاکنون انواع پیچهای ساختمانی و صنعتی طراحی و ساخته شده و متناسب با این نیاز بازارهای جهان و صنایع مختلف، استانداردهای مختلفی برای انواع پیچ و مهره و حتی واشرها، ارائه شده است.
پیچ های ساختمانی دارای استانداردها و گریدهای خاصی هستند و اصولا از هر نوع پیچ و مهره در ساختمان ها و سازه ها نمی توان استفاده کرد.

امروزه از پیچ های ساختمانی استفاده های فراوانی در سازه های فلزی و ساختمان های می شود. در واقع در مقایسه سازه های بتنی و فلزی، یکی از مزایای سازه های فلزی نسبت به سازه های اسکلت بتن، استفاده از پیچ و مهره است. به همین جهت امروزه خرید و فروش پیچ و مهره های ساختمانی در جهان بصورت گسترده ای صورت می گیرد و در انواع سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.
امروزه سه استاندارد پیچ های سازه های فلزی پر کاربردتر از سایر استانداردها هستند:
• استاندارد DIN (آلمان)
• استاندارد ASTM (آمریکایی)
• استاندارد ISO (بین المللی)
البته شاید بتوان استاندارد ANSI را نیز چهارمین استاندارد پیچ های ساختمانی دانست اما عمدتا بسیاری از مهندسان و صاحبان پروژه های بزرگ و کوچک ساختمانی در جهان، جهت خرید پیچ و مهره های منطبق با یکی از سه استاندارد بالا اقدام می کنند. به ویژه استاندارد های DIN آلمان و ASTM که در کشور خودمان نیز از سالها پیش این، پیچ های تولید شده بر اساس این استانداردها مورد استفاده قرار می گرفته است.
از مهمترین و معروف ترین استانداردهای پیچ های ساختمانی (سازه های اسکلت فلزی) می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ASTM A325
• ASTM A490
• ASTM A449
• DIN 6914
به دلیل حساسیت سازه های فلزی و مسئله مقاومت در برابر فشار و وزن سازه، لازم است که پیچ های ساختمانی با گرید مناسب خریداری و نصب شوند. به همین جهت امروزه در سازه های فلزی، بیشتر از پیچ های ساختمانی با گریدهای زیر استفاده می شود:

البته مجددا باید تاکید کنیم که این مسئله همیشگی نیست و موارد استثناء نیز وجود دارند اما عمدتا پیچ های دارای گرید بالا در صنعت راه و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در اسکلت های سنگین فلزی سازه ها، بار زیادی بر پیچ ها وارد می شود به همین جهت باید پیچ و مهره های نصب شده دارای کلاس و گرید مناسبی باشند تا بتوانند تا حد امکان وزن سازه را تحمل کنند.
به همین جهت حتی دراین صنعت، در مواردی پیچ ها به دو دسته پیچ های معمولی و پیچ های مقاوم دسته بندی می شوند. مقاومت این پیچها بر اساس واحد مگاپاسکال اندازه گیری می شود. معمولا پیچ های معمولی دارای مقاومت کششی بین 400 الی 600 مگاپاسکال هستند ولی پیچ های دارای مقاومت بالا اغلب مقاومت کششی بین 800 الی 1200 مگاپاسکال دارند.
از پیچ های معمولی ساختمانی در مواردی مانند سازه های موقت، ساختمان های کوچک، خرپا و مهاربند استفاده می شود ولی از پیچ های ساختمانی مقاوم در پروژه های بزرگ ساختمانی مانند پل های فلزی و یا ساختمان های بزرگ استفاده می شود.
اتصال پیچ های ساختمانی پر مقاومت:
پیچ های مقاوم سازه های اسکلت فلزی که دارای درجه مقاومت کششی بالایی نیز هستند عمدتا به یکی از دو روش زیر متصل و نصب می شوند:
• اتصال اتکایی
• اتصال اصطحکاکی
در نوع اول (اتصال اتکایی) بر اثر حرکت دادن و لغزش ورق ها بر روی پیچ ها، اتصال ایجاد می شود. اما به دلیل نوع اتصال کیفیت این نوع اتصالات از نوع اصطحکاکی کمی پایین تر است و در درازمدت احتمال آسیب دیدگی پیچها نیز بیشتر است.
نوع دوم یا اتصال اصطحکاکی پیچ های ساختمانی معمولا از آچارهای بزرگ و مخصوصی مانند آچار مدرج و یا آچارهای خاردار استفاده می شود. به دلیل نصب و سفت کردن اتصالات با استفاده از آچار، امکان لغزش و حرکت صفحات وجود ندارد و البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که قبل از اتصال توسط پیچ و مهره در این نوع اتصال، محل اتصال باید تمیز شود.
دیگر پیچ و مهره های مورد مصرف در ساختمان میتوان در قسمت تاسیسات و دیگر قسمت ها به انواع راد ، انکر بولت و رول بولت ها اشاره کرد تمامی موارد ذکر شده نیز از لحاظ مقاومت و کارایی از تنوع بسیاری برخودار میباشند.

پیچ HV-10.9

TC Bolt